VERHUISD
NIEUWSBRIEF
VERBOUWING
HYPOTHEEK
BELASTING

Wij zijn verhuisd!

Met trots kunnen we u melden dat we verhuisd zijn naar onze nieuwe mooie locatie op de Markt 5 in het centrum van Geleen. Van hieruit kunnen we u nog beter van dienst zijn. Vindt u het leuk om een keer langs te komen, dan bent u van harte welkom.

Maak dan  eerst een afspraak, gezien de coronamaatregelen.

Bekijk onze sfeerimpressie! Foto's: MH Roadstyling

Nieuwsbrief
Daarnaast gaan wij u verblijden met onze BSBnieuwsbrief, zodat u goed op de hoogte blijft van actualiteiten die voor u van belang zijn. Denk hierbij aan hypotheken, verzekeringen, fiscale veranderingen en pensioen.

Huis aanpassing of verbouwing?
Informeer uw verzekeraar!

Nieuwe aanbouw, badkamer of wie weet zonnepanelen laten monteren? Onderzoek heeft uitgewezen dat de helft van de verbouwers vergeet de veranderingen door te geven aan hun verzekeringsadviseur.

Daarom onze tip:  Zijn er aanpassingen geweest aan uw huis, informeer dan één van onze adviseurs, zodat u dadelijk als er een keer schade is niet te maken krijgt met het feit dat er maar een beperkt deel van de schade wordt uitgekeerd.

Een hypotheek afsluiten via een tussenpersoon duur?
Dat kan ik toch ook zelf?

Een keuze voor een hypotheek zonder zorgvuldig advies kan je duizenden euro’s te veel kosten. Een goede hypotheekadviseur behoedt je voor dergelijke misstappen.

Twijfel je ook maar enigszins, neem dan altijd een goede adviseur in de arm. Dan laat je onafhankelijk je hypotheek berekenen en sluit je samen de best passende af.  Dat geldt voor starters, maar in de volgende gevallen is het volgens ons ook beter om een adviseur in te schakelen.
• Oversluiten of doorstromen al dan niet met een bankspaarhypotheek, een traditionele levenhypotheek of een beleggingshypotheek.
• Bij een echtscheiding.
• In geval van een restschuld na verkoop van de vorige woning. • • Bij een leeftijd van 55 jaar en ouder (hiervoor gelden ingewikkeldere rekenregels).
• Bij een (gewenste) starterslening.
• Met een eigen zaak of ondernemersinkomen.
• Bij zelfbouw of een woonboot.  

Onze adviseurs staan graag voor u klaar.

Help!  Ik moet belastingaangifte doen.
Belastingaangifte in 5 stappen

Over niet al te lange tijd valt de gevreesde blauwe envelop op de deurmat of krijgt u een melding in MijnOverheid.

Of misschien heeft u deze zelfs al ontvangen. Het is weer tijd voor de  belastingaangifte die dit jaar opnieuw moet worden gedaan tussen 1 maart en 1 mei. Houd het overzichtelijk met deze 5 stappen.

Zoek alle papieren en informatie die u nodig heeft bij elkaar. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat u op tijd – en voordat u achter de computer kruipt – alle informatie bijeen hebt. 

Dit houdt in ieder geval in:

• Burgerservicenummer
• DigiD-inlogcode
• Het bankrekeningnummer waarop teruggaaf mag worden gestort
• Jaaropgave(s) van bedrijf/bedrijven waar u vorig jaar heeft gewerkt
• Jaaropgave van het UWV (mocht u een uitkering hebben ontvangen)
• Overzicht van ontvangen toeslagen

Denk ook aan overige zaken, namelijk:
• Overzicht van gemaakte studiekosten
• Overzicht van donaties/giften die je hebt gedaan
• Overzicht van gemaakte ziektekosten buiten je zorgverzekering.
• Overzicht lijfrentepremies/ laatste pensioenoverzicht
• Bank- en beleggingsrekening saldi per 1 januari 2020
• Overzicht schulden per 1 januari 2020
• Overzicht betaalde en/of ontvangen alimentatie Bent u in het bezit van een koophuis? Dan heeft u ook de volgende stukken nodig:
• Jaaroverzicht hypotheekverstrekker • WOZ waarde woning
• Als u in 2020 een huis heeft gekocht: de notarisrekening, de kosten van uw adviseur en gemaakte taxatiekosten. 

Bron: Adfiz

Lees hier welke kosten u nog meer af kunt trekken.

Aangifte doen Als u goed bent voorbereid, kunt u starten met de belastingaangifte. Dit kan in de aangifte-app of online op  MijnBelastingdienst .

Dubbelcheck 1: Omdat de Belastingdienst van diverse instanties – zoals werkgevers, gemeenten en banken – in januari en februari al gegevens heeft gekregen, zal een groot deel van uw aangifte al zijn ingevuld. Controleer deze gegevens goed, zodat u zeker weet dat de Belastingdienst de juiste gegevens heeft doorgevoerd.

Dubbelcheck 2: Er zijn best wat kosten die u mag aftrekken en waarover u dus geen belasting hoeft te betalen of waarover u zelfs belasting terugkrijgt. Op de website van de Belastingdienst vindt u welke soorten kosten u kunt aftrekken. Doorloop dit lijstje nauwkeurig, zodat u zeker weet dat u niet teveel betaalt!

Dubbelcheck 3: Er zijn best wat heffingskortingen te verkrijgen. Dit zijn kortingen op de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Bijvoorbeeld de heffingskorting voor groene beleggingen. Hier vindt u alle soorten heffingskortingen.

Handig om te weten: Als u een fiscaal partner heeft (lees hier wanneer u die heeft), dan mag u ook samen belastingaangifte doen. Dit kunt u aangeven in de stappen die u tijdens uw aangifte doorloopt. Ondertekenen en versturen Klopt alles? Uw belastingformulier kunt u ondertekenen met uw DigiD-code (ofwel: uw digitale handtekening).

Foutje gemaakt? U kunt eventuele foutjes tot 6 weken na de aangifte nog corrigeren. Ook als de aangifte deadline al is verstreken en u de definitieve aanslag heeft ontvangen. 
Op de website van de Belastingdienst vindt u wat u dan het beste kunt doen.

Geld ontvangen of betalen? Nadat u aangifte heeft gedaan, ontvangt u een voorlopige aanslag. Hierop staat het bedrag dat u naar verwachting zult ontvangen of moet gaan betalen.
Het definitieve bedrag hoort u zodra de Belastingdienst uw gegevens heeft gecontroleerd. Het streven van de Belastingdienst is om dit binnen 3 maanden na uw aangifte te laten weten.